erikmulder.reismee.nl

Eerste dagen Parijs en Ermont

Daar zit ik dan!

Na ruim een jaar voorbereiding woon ik dan eindelijk in Ermont. Dat is een redelijk groot dorp ( voorstad ) ten noorden van Parijs met 27.500 inwoners.

Het lijkt redelijk op een Nederlandse stad omdat er ook een groot aantal gewone woonhuizen staat, in tegenstelling tot andere voorsteden met vooral enorme flatgebouwen.

Vanuit Ermont ben je in ongeveer 30 minuten midden in Parijs. De trein stopt hier in de straat, dus dat is erg makkelijk!.

De dikke pijl wijst Ermont aan en de dunne pijl wijst naar mijn school. De school is nog een stuk zuidelijker dan het treinstation. Daar kun je natuurlijk overstappen op de metro maar als Nederlander ga je natuurlijk lekker op de fiets! En omdat Gare du Nord geen enorme fietsenstalling heeft neem je in Parijs de Velib. Dat zijn huurfietsen die je binnen de ring op 1450 plaatsen kunt meenemen en stallen.

Een abonnement voor de Velib kost ongeveer € 29.- per jaar en dan kun je gratis fietsen tot 45 minuten per rit. Als je de fiets langer gebruikt kost dat ongeveer € 1.- per half uur. Niet duur dus! alles om het gebruik van auto's te minimaliseren.

De reis

Eergisteren, 3 februari, ben ik met de motor naar Emont gereden. Een hele rit als het ongeveer 3 graden is maar gelukkig was het droog en scheen de zon wel. Peter reed mee met de auto zodat ik meer spullen mee kon nemen zoals een fiets. Aangezien ik het afgelopen jaar moest sparen voor deze lange ''vakantie'', was er geen geld over voor een Tomtom op de motor dus dat was improviseren met een briefje op de tank;

Na 500 Km vernikkelen op de motor wordt je natuurlijk het snelste warm door alle koffers, kratten en tassen naar boven te zeulen en gelijk in te gaan richten. Papa hielp gelukkig mee.

De vrijwel nieuwe studio waar ik in woon is op de zolder van een vrijstaand huis van een Nederlands gezin! Erg fijn om nog wat Nederlanders in de buurt te hebben die ook nog is veel weten over de omgeving, Parijs, openbaar vervoer enz..

Na alles te hebben uitgepakt, zijn we lekker uit eten gegaan bij en Creperie. Papa zag dit niet zo zitten omdat hij het vergeleek met een pannekoekenrestaurant. Nou is het natuurlijk geen 3 sterren tent maar in Frankrijk is de crepe belangrijk cultureel erfgoed. Er is zelf een feestdag voor, Chandeleur dat eigenlijk iets betekend als licht/kaars feest maar tegenwoordig meer om crepes gaat.

Flesje lekkere Cider er bij natuurlijk.

Eerste dag Parijs

Rond 14.00 uur de volgende dag ging papa weer terug naar huis. Om er gelijk maar lekker op uit te gaan ben ik direct met de trein naar Parijs gegaan. Het was prachtig weer, wel een beetje koud.

Mijn pasje voor de Velib geactiveerd en van het station lekker een stuk door deze enorme stad te fietsen. Dat ik deze stad inmiddels wel een beetje ken betekend niet dat ik de weg weet, ik kan nog steeds verschrikkelijk verdwalen. Door fietsen tot een bekend toeristisch punt dan maar..

In dit geval kwam ik mooi uit, namelijk midden op de Champs elysee aan de kant van de arc de Triompf . Fiets teruggezet in een houder en rustig aan naar het einde van de straat gelopen. Daar vind je Jardin de Tuileries, een enorm park dat vooral erg mooi is als het in bloei staat. Aan het begin van het park staat het enorme reuzenrad.

Nu zitten er wat enthousiaste toeristen om de fontein, in de zomer zit het hier de hele dag vol. Het park staat vol met stoelen die op warme dagen erg schaars zijn. Iedereen zit dan rond de fontein voor wat verkoeling.

Ook hier ontkom je niet aan in Parijs.

Morgen middag introductie op school, ben erg benieuwd! en hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Reacties

Reacties

bernadette

Mooi om te lezen dat je aan een avontuur begint die je leven kan bepalen. Respect hoor! Ik wens je ontzettend veel succes......

guus bakker

Leuk om te lezen dat het goed is gegaan. Ben zelfs een beetje jaloers. Mooi om via jou weer een beetje in parijs te zijn. Mis parijs best wel dus hoop een gaatje te vinden om langs te komen. Blijf ons op de hoogte houden. Heel veel plezier.

yvonne

Leuk leuk leuk!! Heel veel plezier met je introductie! Ik ga je blog in de gaten houden! En tot snel:) x

Peter

Erik op de motor en ik warm in de auto naar Parijs, Onderweg wel de nodige gezamenlijke stops gehad zodat Erik weer kon ontdooien.
We werden heel gastvrij ontvangen door de verhuurders van Erik s zolderetage.
Mijn vooroordeel over de crêpes ( galettes )neem ik terug, Ze waren heel lekker. En het restaurant gezellig, heel druk en gerund door een kok en een ober. De ober rende de benen onder zijn lijf vandaan maar bleef heel vriendelijk. de cider was heerlijk en werd gedronken uit kopjes.
Daarna prima geslapen na een flinke wandeling in de kou met volle maan.
De volgende dag om 13.30 afscheid genomen van Erik op het station in Ermont. Kennis gemaakt met Lotte en Florian de mee terug gingen naar Nederland. Erik had dit geregeld. Uiteindelijk om kwart voor een pas thuis. Uren lang in de file gestaan in Brabant doordat de snelweg een ijsbaan was.
In Schaik ( Brabant ) Lotte afgezet bij haar ouders. Verwend met koffie en voor onderweg een pakje Tuc en pakjes chocomel. Rond middernacht Florian afgezet in Arnhem. We hebben het prima uit kunnen houden die 10 uur in de auto.
Nu de eerste dag zonder Erik, vreemd hoor, gelukkig is er skype.

Myrthe

Wat schrijf je toch fijn Eer! Spannend allemaal hoor, zo'n avontuur. Vind het fijn dat jullie zo hartelijk werden ontvangen en dat je thuis lekker Nederlands kan praten. Lijkt me toch fijn. Leuk dat je meteen Parijs in bent gegaan. En nu komt de eerste 'schooldag'. Introductie. Komt helemaal goed,weet ik zeker. Ben zo trots op je broer!!

Mena

Wat leuk om je verslag te lezen Erik! Nogmaals veel succes en plezier daar in Ermont en Parijs.

Willyanne

Superleuk om te lezen! Je vermaakt je wel zo te lezen!

Sylke

Hoi Eer,

Leuk om te lezen wat je al beleefd hebt! Hmm crepes eten, zo lekker! Wij zijn al aan het aftellen totdat we ook naar Parijs gaan.
Heel veel succes morgen Eer!
Liefs je zuster

Falco

Erik! Goed om te horen dat je goed bent aangekomen het daar goed hebt en je je niet hoeft te vervelen!
Heel veel plezier met je eerste schooldag en ik blijf je volgen.
Ik kom ook sowieso een keertje langs!

Succes en groetjes! Xx

Chrystel

Bonsoir Erik,
J'ai adoré l'histoire de ta première journée à Paris, l'explication sur la Chandeleur,... ; )
Je vois que tu es bien installé et que tu es prêt pour la journée d'introduction à l'école de pâtisserie!
Je te souhaite bonne chance pour ta journée de demain, et passe une bonne nuit.
PS: Arc de Triomphe... ; p

Eva

Hoi Erik, wat fijn dat alles goed gegaan is onderweg, toch een hele rit op de motor.
Fijn dat ja pa meeging om je te helpen, je studio ziet er leuk uit zeg, je hebt het goed voor elkaar.
Heel veel plezier en succes met je opleiding.
Groetjes uit Soesterberg

Christine

Oh nu gaat het echt beginnen. Wat goed van je dat je meteen de eerste dag al naar Parijs bent gegaan. Niks hangen in een studio maar gewoon op pad. Ik ben heel benieuwd naar je introductie. Kijk uit naar je verhalen. En dat je je vader op dag 1 al van zijn eerste vooroordeel hebt afgeholpen maakt dat we in April dus ongestoord crepes kunnen eten :) lekker! Goed bezig!!

Erik

Wat leuk dat iedereen zo mee leeft, en bedankt voor alle succes wensen!
vermaak me inderdaad prima hier.
Ook erg spannend om na 2 jaar weer terug naar school te gaan vandaag maar dat was erg leuk!
Later meer daar over..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!