erikmulder.reismee.nl

Taart, taart en nog meer taart! En broodjes!

Croissants, brioche, brioche feuilletée. Viennoiseries, zo omschrijft de Franse term deze zeer zeer rijke brood soorten. Gevuld met boter, eieren, suiker en een klein beetje bloem en gist zodat het net niet een gewoon taartje meer is.

Deeg maken, boter er tussen, uitrollen en vouwen zodat er een mooie "feuilletage" ofwel laagjes ontstaat.

Rollen ging tot nu toe met een machine en dat is leerzaam omdat dat de manier is hoe het in de bakkerij gaat. Zaterdag ( ja inderdaad, zaterdag, kom ik later op terug ) gaan we het met de hand rollen. Dit geeft ons wat meer gevoel met het deeg.

Toen ik afgelopen dinsdag de school binnen liep stonden mijn mede leerlingen in de hal bij de directeur. Onze vaste leraar Olivier bleek nog niet helemaal beter te zijn en is voor tenminste deze week nog thuis.

Oké daar sta je dan om 8:00 's ochtends in Parijs met een klasgenoot. Wat doe je? Het café in natuurlijk! In Parijs is het erg normaal om onderweg naar werk even 10 minuten te stoppen voor koffie in een café. Wel eerst langs de bakker natuurlijk! De bakker met de beste kouign Amann. Dit is een croissant deeg waarbij je in de laatste keer opvouwen en uitrollen extra suiker mee rolt dat zorgt voor een mooi laagje karamel bij het bakken.

Helaas waren ze voor die ochtend uitverkocht ( 8:30!) dus waren we genoodzaakt met een simpele croissant het café in te gaan. Iets dat overigens totaal niet voor scheve blikken zorgt, neem in Nederland maar is ergens je eigen eten mee naar toe!

Na een uur of 2 discussiëren over kostprijzen, leveranciers, fair trade, lactose en glutenvrij en nog veel meer bakkers vraagstukken zijn we terug gegaan naar de bakker om de kouign Amann te kopen die €3,95 mocht kosten.

Les geleerd: als iets je specialiteit is mag de prijs flink omhoog, deze was echter vrij overdreven voor een verkeerd gevouwen croissant. Hij was erg lekker maar wij vinden onze eigen gemaakte veel beter. Ik raad deze bakker niet aan, ik ben de naam toch al vergeten.

Omdat de professionele bijscholing cursussen tot woensdag 15:00 uur duren, hadden de leraren die middag weer tijd. Van 16:00 tot 22:00 uur les gehad van de directeur Jean Michel Perruchon(m.o.f.), om uiteindelijk 23:30 thuis te komen met een doos vol croissants, chocolade croissants, kouign Amann, koughlof en met calorie arme broodjes.

Begin deze week hebben we ook alle soorten deeg voor de taarten gemaakt, pâte sablée en pâte à foncé. Vergelijkbaar met deeg voor appeltaart.

De dagen daarna de crèmes om mee te vullen en de decoraties voor op de taart.

Donderdag heeft Perruchon zijn decoraties voor gedaan zodat wij vrijdag de andere taarten kunnen decoreren. De voorbeeld taarten waren ook proef taarten, erg vervelend om van 12 taarten een stukje te moeten proeven; echt afzien hier!!

Wat we hebben gemaakt zijn niet de moeilijkste decoraties maar erg sierlijk en klassiek.

Vandaag hebben we taarten afgemaakt en gedecoreerd, erg leuk om te doen!

Zie hier mijn prachtige kunstwerk.

En de andere taarten, erg tevreden over alle mooie resultaten. De tartte tartin is zeker de lekkerste die ik ooit heb geproefd!

Daarna met een andere leraar begonnen met de hand-gerolde bladerdeeg. We maken hier chausson au pomme van, ordinair gezegd een appelflap, en een taartje met amandelcreme.

We hebben zaterdag ochtend ook nog les gehad om de gemiste uren in te halen, gelukkig maar een half dagje. Genoeg tijd om ‘s middags naar de markt te gaan, die overigens super goedkoop is als je goed rond kijkt, en vervolgens lekker te gaan eten met de klasgenoten. Omdat er nogal veel aziaten in mijn klas zitten heb ik de kans aangegrepen om mijn kennis over de aziatische keuken wat bij te spijkeren en hun de restaurants en de gerechten te laten kiezen. Beviel vorige week erg goed en daarom is onze vrije, normaal gesproken, vrijdag middag Asian friday. Vandaag Szechuan Chinees gegeten, erg lekker!


Ik ben nu al benieuwd naar de komende week! Tea cake week!

Reacties

Reacties

Christine

Hoi Erik, wat klinkt het goed allemaal. Zien kan ik het niet want de foto's komen niet binnen bij mij. Maar zo te lezen geniet je niet alleen op school maar ook van het franse leven. Moet jij na alle asian food straks ook boerenkool serveren? Je moet wel iets terug doen ;) Of komen wij straks met poffertjes, dat zullen ze misschien verleerd zijn? Je houdt ons vast wel op de hoogte! Wij volgen. Veel plezier!

Peter

Wat leuk om weer te lezen wat je hebt
Meegemaakt Eer en wat lekker allemaal
Bewaar wel wat tot wij komen in april
Ik verheug me al op de Aziatische kennis die je opdoet en straks in Ugchelen gaat demonstreren
Goed weekend Eer

Erik

De foto's volgen snel! Ik kan ze wel uploaden maar ze komen niet in het verhaal, je kunt ze wel bekijken onder foto's ->Week 2.
Ik geniet zeker van het Franse leven, lekker eten en de beste bakkerijen proberen.
Alles onder het motto, als je er dan toch bent!

Durf ze geen hollandse pot voor te zetten, misschien stroopwafels of poffertjes ook nog wel.
We houden contact!

Gerry Muilkens

Hoi Erik,
Ik lees je verhalen met veel plezier en de croissants en taarten zien er verrukkelijk uit, ik kan het gewoon ruiken.
Erik geniet van Parijs al het moois en lekkers.
Groet, liefs Gerry.

Hanneke

Prachtig verhaal van je belevenissen Erik.Knap dat je al zoveel moois kunt creëren. Ik neem aan dat jij alleen werkt voor je eigen taart of topping? Of moet je samen werken aan zulke kunstwerken?
Het is toch mooi dat je met wat ingrediënten
zoveel moois op tafel kunt zetten en etaleren.

Succes Erik

Bernadette

Erik ik blijf je verhalen zeker volgen. Leuk om te zien dat een oud-collega zo`n andere weg is ingeslagen.

Martin

Leuk Erik en ze ruiken ook zo lekker! Water in de mond!

Myrthe

Zo te horen heb je je plekje gevonden daar,wat fijn!
Ik zie je helemaal lopen daar en zitten in een café met je croissants.
En wat super leuk dat je zo kan leren over de Aziatische keuken. Ben nieuwsgierig hoor!
Ben trots op hoe je in deze korte tijd een echte Parijse burger bent geworden!
Kus van je zus uit Apeldoorn

Erik

En het is allemaal zo lekker!
Volgende blog is onderweg, wordt weer een verrassend verhaal! En wat leuke foto's natuurlijk :D

Bedankt alle leuke reacties!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!