erikmulder.reismee.nl

Eerste week school

Op de weg naar de eerste dag school ben ik zo bezig met de omgeving en het zoeken naar de juiste perrons dat ik bijna vergeet dat het een vrij speciale dag is.

Hier heb ik lang naar uit gekeken, naar toe gepland en nu gaat het eindelijk beginnen.

De dag begint met omkleden, koffie met ontbijt dat meestal bestaat uit verschillende soorten cake of croissants. Op maandag wordt iedereen in de hal verzamelt, hier worden de namen met nationaliteit opgenoemd. Dit is om de mogelijkheid te bieden, meer contacten te leggen als mensen bijvoorbeeld uit jou land komen.
Daarna gaat de les beginnen. Olivier is onze vaste leraar en afhankelijk van specialiteiten krijgen we af en toe een andere leraar. Daarna stelt iedereen zich wat uitgebreider aan elkaar voor, een hoop verschillende nationaliteiten. Een amerikaanse vietnamees, een maleise samen met australische man , Filipijn, twee chinezen, twee francaises en een ukraïnse.
Na introductie krijgen we uitleg over het programma van de opleiding, welke weken we wat gaan doen. Elke week heeft een thema en bouw je op naar een presentatie op donderdag middag en vrijdag ochtend is er mogelijkheid om de moeilijke dingen te herhalen. De eerste week is klassiek en traditioneel gebak, in de Franse klassieke patisserie wordt veel gebruik gemaakt van soesjes en soesjesbeslag in alle vormen. Daarnaast ook veel bladerdeeg, dus dat hebben we de eerste dag gemaakt en veel mee geoefend met het opspuiten van een mooi soesje.
Het maken van Choux pastry ( soesjesbeslag ) is iets wat vaak terug zou gaan komen deze week. Deze week heb ik alleen ongeveer 3 kg. gemaakt en ongelovelijk veel eclairs, religieuses, Paris brest en saint Honere opgespoten om vervolgens weer van het blad af te schrapen en opnieuw te beginnen.

Dit was, ondanks dat ik thuis al veel geoefend heb, niet makkelijk maar zoals m'n leraar met ''Allo Allo'' accent graag zegt; Paris wasn't build in one day eighter.

Naast het oefenen met opspuiten hebben we ook zeer machtige cremes gemaakt, bladerdeeg met roomboter, verschillende soorten glazuur voor de eclairs en gateau de Opera. De Franse hoofdingredienten zijn toch vooral boter, suiker en room. Gelukkig loop ik de hele dag!

Treinen

Het reizen van en naar school duurt ongeveer een uur. De eerste trein geeft me wat tijd om wakker te worden en wat te lezen. Tijdens eerdere tripjes naar Parijs vond ik het zeer apart om zoveel mensen te zien lezen in de trein maar ik ben er ook aan begonnen, 2 uur per dag de tijd om m'n literaire kennis bij te spijkeren met de grote stapel boeken die ik van huis mee heb genomen.
De ''conducteurs'' zien er indrukwekkend uit hier, net commando's. Die lopen er ook, op gare du nord en andere grote stations lopen er militairen voor beveiliging. Alles naar aanleiding van de Charly Hebdo aanslag een aantal weken geleden. Best indrukwekkend als je gewend bent aan Ugchelen.

Als ik op het station bij mij in de straat aan kom staan dat 5 mensen gekleed in een SNCF hesje, druk met elkaar te converseren.De borden op het perron zeggen allen het zelfde; traveaux. In Nederland betekenen werkzaamheden vaak vertraging, hier is alles goed geregeld en rijd er een bus om precies de zelfde tijd als de trein zou doen.

Openbaar vervoer in Parijs is natuurlijk wel even wennen. Het formaat van een station als gare du nord is indrukwekkend vergeleken met Amsterdam.
Tientallen perrons die onderverdeeld zijn in rer, metro en sncf. De verschillen kan ik na een week nog moeilijk onderscheiden maar ik red me er mee een kom waar ik moet zijn.
Omdat mijn school voor Franse begrippen vroeg begint ( 8 uur wordt je verwacht voor ontbijt ) en vroeg eindigt ( rond 5 uur ) zijn de metro en trein nog niet compleet vol gepakt.
Ondanks dat kun je aardig krap komen te staan, zeker als je van noord naar zuid Parijs moet.

Arme mensen nemen openbaar vervoer ? Niet in Parijs. Alle lagen van de bevolking kom je tegen in als je, al knuffelend met je tas, in een volgepakte metro staat. Zakenmannen, studenten die onvoorstelbaar ongestoord hun huiswerk doen, nonnen die de militaire school bezoeken om verlossing te bieden.
Allemaal door elkaar geschud als een blikje sardientjes die met gierende elektroden door een tunnel jagen.

Presenteren! ( en proeven....)

Op woensdag eindigd de 3 daagse bijscholingscursus voor de profesionals, deze week werd de cursus voor ''snack buffet'' gegeven. Dit klinkt natuurlijk als een snackbar maar ik heb een foto van hun presentatie, proeven hebben we hierna gedaan natuurlijk!


Donderdag was onze presentatie, dat betekend dat die dag alle eerder gemaakte crémes, deegproducten, glazuren en andere onderdelen samen komen en netjes uitgestald worden om de resultaten te bekijken.
De resultaten waren erg lekker! er moest natuurlijk geproefd worden om te beoordelen en omdat het niet allemaal in een uurtje op komt mocht iedereen 2 dozen meenemen. Ik heb er maar één weggegeven om de schade te beperken.....

Flan taart ( nee dit heb je nog nooit zo geproeft flan taart ) - Narcisse crème mouselinne - Baba Exotique ( rum/passievrucht )

kopjes ( chocolade ) crème brulee - kopjes crè,me caramel - glaasjes panna cotta

Paris Brest - Religieuse au caramel - Saint Honoré - Paris brest, andere opmaak

Opéra ( Favoriet!) - Eclaire au chocolat - Narcisses slagroom - Religieuse au chocolat

Ook op donderdag, de presentatie van de cursus voor suiker showstukken. Deze prachtige kunstwerken worden in 4 dagen gemaakt en kunnen wel 4 jaar blijven staan!

Suikerwerk vergt nog wat extra cursussen dus dat laat ik nog even voor wat het is ;-)

Leuk dat jullie mee lezen, ik ga snel nog even een rondje lopen om wat taart te compenseren!

Á bientôt !

Reacties

Reacties

Chrystel

Magnifique première semaine!
J'adore le petit Saint Honoré.... Et le flan pâtissier, c'est aussi délicieux... Je suis très contente pour toi, et j'attends avec impatience tes prochaines histoires et photos!
Bon weekend!

Mena

Wat heb je weer een leuk verslag gemaakt, Erik!
Super leuk om te lezen wat je allemaal doet en beleefd. We kijken uit naar het volgende (foto) verslag.....het water loopt me in de mond????

Dario en Sylke

Hoi Eer,
Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt deze week. We hebben elkaar natuurlijk een paar keer gesproken maar nu kunnen we al je belevenissen lezen. Al die gebakjes zien er heerlijk uit! We kunnen niet wachten tot volgende maand. We hebben er zin in!!!!
Leuk trouwens dat daar de treinen wel gewoon op tijd rijden;) Ben ik jaloers op..

Veel liefs van ons

peter

Hoi Eer, mooie foto s en een verslag dat heel leuk geschreven is. Ik had natuurlijk al t nodige gehoord van je maar het verslag met de mooie foto s maakt t helemaal compleet.
Wel jammer dat je een doos hebt weggegeven, als we in April naar jou toekomen neem ik een flinke vriezer mee kan je het de volgende keer invriezen en neem ik dozen in t vervolg mee naar Nederland, Grapje hoor maar ik zou graag proeven.

peter

nu weekend en uitrusten van je eerste intensieve week

Christine.

Hoi Erik. Wat een leuk verslag. Ik zie je al helemaal zitten in de metro als volleerd forens. Hoe krijg je in de vrede twee dozen mee in die drukte? En wat een mooi resultaat al van de eerste week. Ziet er super uit. Wat een kunstwerkjes worden daar gemaakt. Je kan nog even vooruit dus. Heel veel plezier en succes. Ik kijk uit naar nieuwe belevenissen van je. Groetjes!!

Hanneke

Hoi Erik. Omdat je zo boeiend verslag uitbrengt van je avonturen in Parijs geef je mij een kijkje in jouw wereldje. De baksels zijn ware kunstwerkjes die wel handigheid en veel geduld eisen voordat ze compleet zijn opgemaakt / opgespoten etc. Ik wens je heel veel sterkte daar met je opleiding. Goed voor jezelf zorgen jongen. Liefs je ouwe tante Hanneke

Erik

Bedankt allemaal voor de lieve reacties!
Ik vind het erg leuk om op deze manier contact te houden, het is inderdaad mijn bedoeling om jullie wat inkijk te geven in mijn dagen hier in Parijs.
Het is een gek idee dat ik nog geen 2 weken weg ben van huis, ik heb al voor 2 maanden indrukken op gedaan!

Volgende week: Viennoisseries & basic doughs. Wat neer komt op luxe brood en veel taarten!
Ik ga dus snel inlezen in m'n receptenboek voor volgende week.

Groetjes uit Ermont!

Falco

Pff drukke week, lijkt me ook wel echt lastig omschakelen, van Ugchelen naar Parijs... Maar ziet er weer leuk uit Mulder, leuke foto's erbij. Jammer dat het meeste met melk gemaakt is maar het ziet er wel heerlijk uit ;) Veel succes en tot de volgende!

Erik

Ik zal de leraren is vragen naar een goed recept voor lactose vrij. Gaan we dat ook is proberen ;)
Spreek je snel!

Myrthe

Ze kunnen jouw site goed als informatieverslag gebruiken op jouw school! Wat een mooi stuk weer!!
Gewoon elke dag midden in een bakkerij werken waar je alles mag proeven... Heerlijk en zooo mooi! Kunstwerken zijn het.
Ook proberen te ontspannen soms hoor. Gewoon een keer rondkijken ipv lezen tijdens je reis. Je bent zo druk.
Ik mis je wel hoor.. Ook op de zaterdag.. Niemand die met een dwingende stem "Koffie!!!! " staat te schreeuwen terwijl ik rustig sta te poetsen.
Lucas zegt al:" magnifique "en weet dat je in Parijs bent, maar als we naar de kinderboerderij gaan vraagt hij elke keer:" Oom Eerk ook mee?"
Eer een fijne week weer,heel veel succes!! Kus

Erik

Het voelt inderdaad als een snoepwinkel Myrt! Vooral leuk om alles te kunnen proberen omdat alles er voorhanden is.

Ik doe wel redelijk rustig aan hoor! Dagen zijn lang maar doe er gelukkig genoeg leuke dingen naast. Uit het raam kijken valt hier erg tegen helaas, mijn reis naar school doorkruist niet echt de mooiste gebieden uit de omgeving dus erg veel flats.

Ik mis jullie ook! Hoewel ik daar (misschien gelukkig ) weinig tijd voor heb. Fijn dat kleine Luc al Frans leert! Kan hij mooi op bezoek komen :-) Gaan we hier naar de kinderboerderij.

Vandaag een ochtend vrij door de een zieke leraar, maar nu snel uit bed voor de schoonmaakster komt!
Kus

Gerry Muilkens

Hoi Erik,
Ik heb genoten van je beeldende verslag erg leuk om te lezen. Maar wat ik heel bijzonder vind al die prachtige kunstwerkjes en ja, je kunt ze nog heerlijk opeten ook, geweldig.
Erik veel succes en tot de volgende keer.
Groet, liefs Gerry.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!