erikmulder.reismee.nl

Parijs en stage

Des te langer ik in Parijs woon, des te meer besef ik me dat ik uit een dorp kom. Na een kleine 5 maanden in deze miljoenenstad kan ik me nog steeds verbazen over de gekke dingen die je hier mee kunt maken.
Voorbeelden ? Vroeg in de ochtend rij ik richting werk en kom onderweg een buslading chinezen tegen die een rondleiding krijgen. Op zich niet echt gek in Parijs, alleen het tijdstip was wat bizar. Het was namelijk 3:30 uur midden in de nacht! Gekke toeristen.

Ook de eeuwige stroom mensen, het oneindige geluid is heel anders dan het stille leven in Apeldoorn. Je kunt hier heerlijk onopgemerkt ronddwalen en door één van de tientallen verschillende wijk culturen op reis gaan.

Mensen ontmoeten is hier zowel mooi als lastig. Parijs leeft snel en komt altijd te laat, is slecht in het maken van afspraken en ook het Frans spreken blijft soms te moeilijk voor de betere ‘’kroeggesprekken’’. Aan de andere kant kom je hier mensen tegen uit alle windstreken, soms Azië of Amerika, soms van heel dichtbij huis. Dat is altijd een mooie ervaring.

Ondanks dat ik er af en toe even klaar mee ben hou ik nog steeds van deze stad. De mensen, de gebouwen, markten, restaurants en natuurlijk patissiers. Ja vrienden, ik werk bij één van de meest gerenommeerde patissiers van Parijs en ik bezoek nog steeds andere.
Niet vanwege een tekort aan taartjes. Nee, ik haal mijn quotum wel. Ik bezoek nog steeds patissiers om te zien wat er allemaal gebeurd en verandert. Bijvoorbeeld de invloed van de, hier snel opkomende, Japanse patisserie.

Stage

Makkelijk is het niet, elke dag om 3 uur opstaan. Gaan slapen om 8 uur blijkt tot nu toe ook nog vrijwel onmogelijk te zijn. Maar leuk is het wel! Ondanks de werktijden en de hoge werkdruk zou ik het niet willen missen. Voor geen goud terug naar een kantoorbaan ( ondanks mijn leuke collega’s daar, ik weet dat jullie meelezen ;-) )
Even een klein kijkje in de keuken;
4:00 Binnen, omkleden, koffie! heel veel koffie
4:10 tot 6:00 Creme voor de tarte au citron opwarmen om het vloeibaar te maken en in de eerder gebakken taartbodem gieten, limoen schil raspen boven de taartjes en decoreren. Vervolgens de creme voor eclairs ( mango/limoen en chocola ) klaar maken en de eclairs en soesjes vullen. Collega helpen met decoreren van de st. Honoré, bijvoorbeeld met bladgoud.
Verschillende taarten snijden zoals flan, peer en perzik. Helpen met het decoreren en verpakken van alle andere taarten zoals de choco choc en opera.
Vervolgens alles verdelen voor de 2 vestigingen en aan de koerier meegeven wat voor de andere vestiging is.
6:00 tot 7:00 schoonmaken, opruimen en…. meer koffie!
7:00 tot 11:30 Voorbereiden voor morgen. Wat betekend dat er vooral veel cremes, siropen en glazuren gemaakt moeten worden om de volgende ochtend weer alle taartjes te kunnen assembleren
11:30 tot 12:00 lunch
12:00 tot 14:00 afronden en schoonmaken.
Meestal is de dag dan rond 14:00 of 15:00 uur weer om, niet mis dus.

Nog twee weken stage volgen, daarna blijf ik ofwel hier of ga ik bij een andere patissier werken. Ik ben dus nog even niet thuis. Volop aan het solliciteren om een leuke plek te vinden waar ik andere dingen leer en hopelijk ook andere werktijden heb!

Tijd om er weer op uit te gaan, het is fete de la musique hier dus er zijn zo'n 500 verschillende optredens over heel Parijs verspreid dit weekend.

Tot snel vrienden, fijne vaderdag.

Reacties

Reacties

Willyanne

Het klinkt allemaal superleuk, en we lezen idd mee ;-)! Maar ik geloof zeker dat het zwaar zo vroeg eruit enzo. Dan is een kantoorbaan toch wat relaxer ;-). Fijne dag vandaag!

Eva

hoi Erik, leuk om weer te lezen, het zal zeker niet meevallen om zo vroeg op te staan.
Maar het klinkt allemaal erg leuk wat je maakt, vind je nog steeds lekker om te proeven of gaat het al tegen staan?
Lang geleden werkte ik bij een banketbakker en dan was een taartje bij de thee erg lekker.
Succes nog met de laatste weken van je stage!
Groetjes uit het kleine Soesterberg

Peter

Mooi verhaal weer eer, en ik zal nooit meer klagen over mijn vroege dienst van half acht.

Myrthe

Zo leuk dat je je kan verbinden met zo'n grote stad in een ander land. Ik zal wel aan je denken als ik met Bob en Fred langs het beekje loop bij de boswal in 't Ugchelse.
Je doet het maar allemaal broer. Ik blijf super trots hoor!
Die pannenkoekendate staat he! Kus!

Christine

hej Erik, Wat beschrijf je het pakkend. Ik waan mij al midden in Parijs! Maar het klinkt ook zwaar. Het Frans, de werk tijden. Maar al met al wel een mooi avontuur en dan kan je die werktijden wel hebben;) Jij loopt langs de Seine, wij langs de ugchelse beek, hooguit de IJssel. Pffff. Verschil moet er wezen. Eer geniet ervan! Succes met je laatste weekjes stage en solliciteren. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Helen

Leuk om te lezen wat je allemaal beleefd in Parijs! Een heel ander leven dan hier zeg, noooit meer terug naar een kantoorbaan ha ha. Succes met het vinden van een nieuwe werkplek en geniet van die grote mooie stad!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!