erikmulder.reismee.nl

Entremets week! Kijken op eigen risico ( veeeel te lekker! )

Entremets

Het woordenboek vertaald het tot tussengerecht of dessert ( gewoon een ander Frans woord ;-) )

In de patisserie bedoelen ze met entremets een op mousse gebaseerde taart die verschillende texturen en meerdere smaken heeft die natuurlijk matchen.

Tijdens entremets week hebben we ongeveer 12 verschillende soorten taarten gemaakt. Allemaal taarten met verschillende biscuits, mousse, coullis ( een laagje "jam" ), praline en noem maar op.

Als de taart compleet is wordt deze met glazuur overgoten om een mooie glanzende taart te krijgen. Glazuur is niet dat mierzoete laagje op een tompouce, dat is poedersuiker met wat water en kleurstof. De "glaçage miroir" die we hier maken is op basis van chocola!

Dus een mooie, dunne, glanzende laag om de taart af te sluiten die ook nog erg lekker is en niet te zoet.

Natuurlijk moest er ook wat chocolade decoratie gemaakt worden, onverwachts leuk.

Decoreren vind ik niet echt het leukste onderdeel van patisserie, maar om straks te kunnen verkopen moet ik het toch leren!

En als je het slim doet ben je zo klaar en lijkt het heel wat!

Liever lui dan moe natuurlijk.

Zomers weekend

Zaterdag was zoals zaterdag moet zijn, bakkerijen bezoeken.

Bij een bezoekje aan Parijs raad ik iedereen aan om tenminste naar La Durée te gaan en één keer niet te zeuren over de prijs.

Ja ja Albert Hein is goedkoper! Maar ga één keer naar La Durée en je snapt waarom het duurder is Er heeft namelijk iemand moeite in gestoken om een zo lekker en mooi mogelijk taartje neer te zetten. Dat is toch anders dan een recept uit het AH laboratorium!

Probeer het eens, ook in Nederland!

Ik ga in april verhuizen en daar kijk ik naar uit omdat ik in Parijs ga wonen en minder reistijd heb. Aan de andere kant is het jammer omdat ik het erg naar mijn zin heb bij familie waar ik nu woon.

De wekelijkse etentjes waar mijn wijnkennis enorm van groeit, zijn erg gezellig. Zo ook afgelopen zondag, het was prachtig weer dus werd de barbecue aangestoken en gegeten met de buren. Een heerlijke dag, laat de zomer maar beginnen!

Deze week hebben we niet onze standaard leraar maar de directeur, Jean michel Perruchon (MOF). Petits gateaux individuels, één persoons gebakjes, is het thema dus dat belooft een goede presentatie te worden!

Alle basisrecepten gaan steeds meer vanzelf, basis crèmes of beslag/deeg, het begint steeds professioneler te worden.

Reacties

Reacties

Christine

Als dit al zo mooi is hoe zal het over 5 maanden zijn :) Wat grappig te lezen dat je merkt dat de opbouw erin zit. Dat de basis steeds proffesioneler wordt. En inderdaad met weinig decoratie kan het er heel mooi uitzien! Leuk hoor Erik. Als we alle plekken moeten bezoeken die je ons aanraadt hebben we in april aan 5 dagen echt niet genoeg!

Bernadette

Goed verslag weer, je proeft de sfeer... helaas niet al het lekkers...

peter mulder

Elke keer kijk ik weer uit naar je foto s en verhalen Erik, en steeds geniet ik weer met je mee. Wat ziet het er weer mooi uit. Ik verheug me op ons bezoek aan jou in April.
Succes met de gebakjes deze week.

Erik

Het bouwt inderdaad snel op, ook omdat het zo snel gaat. Er wordt niet te lang bij alles stil gestaan waardoor je in het ritme van de patisserie keuken komt.
We moeten een strak programma maken voor als jullie langskomen hoor! Genoeg te doen!
En proeven natuurlijk ook!

Giselle

Dag Erik,
Vandaag je blog van Peter gekregen en het lijkt mij erg leuk om met al jouw heerlijkheden mee te reizen!
Dus ga je zeker volgen.
Sowieso heel veel succes en wie weet kom ik een gebakje bij je proeven wanneer je bij La Durée werkt.....

Erik

Hoi Giselle,
Altijd druk met mijn blog promoten hé, die peet. Leuk dat je me volgt, ik probeer regelmatig wat te schrijven.
Als ik aangenomen wordt laat ik het weten hoor! :-)

Gerry Muilkens

Hoi Erik,
De plaatjes van de creaties worden steeds mooier en misschien ook wel lekkerder, hi.
Wij waren in Spanje en ik keek met andere ogen naar het gebak daar. Ook de Spanjaarden zijn zoetekauwen ze maakte ook heel erg lekkere hapjes, veel op basis van blader- en croissantdeeg. Maar niet zo mooi als van jou.
Succes, groet liefs Gerry.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!