erikmulder.reismee.nl

Officieel koekenbakker!

Alweer ruim een maand sinds de laatste blog en wat is er een hoop gebeurd in de tussentijd!!
Allereerst ben ik natuurlijk verhuist, ik woon in het mooie Montparnasse. Een multiculturele wijk die aardig vrij is van toerisme door gebrek aan toeristische attracties. Dat maakt het echt een fijne wijk om te wonen.
Ik deel het appartement met een Duitse studente maar die gaat al bijna weer terug naar huis, even afwachten wat ik voor nieuwe huisgenoot krijg.
School
Na mijn laatste blog ging het allemaal erg snel en voor ik het wist was school al weer afgelopen! Erg jammer natuurlijk, zeker omdat een groot deel van m'n medestudenten naar huis gaan voor een maand of langer. Gelukkig komen de eerste al bijna terug. Anderen doen geen stage en komen helemaal niet meer terug. Als afsluiter hebben we gezellig met de hele groep gegeten.
De dag daarna nog een afscheidsetentje met m'n vaste groepje
En de dag daarna nog een etentje met m'n vrienden uit Singapore, helaas geen foto's van gemaakt behalve deze foto:
De restanten van de schotel; allemaal chillies! Je kunt zelf wel bedenken hoe pittig dat was :-)
Diploma
Omdat het geen officiële school is krijg je ook geen echt diploma maar een certificaat van deelname.
Een papiertje dat meer waard is dan een Franse publieke opleiding van 2 jaar" aldus mijn collega's.
Na school zou de stage beginnen maar ik heb een weekje tussendoor gepland voor een verrassingsbezoek naar huis.
Het was erg leuk om iedereen te verrassen en zo de tuin in te lopen!
Na een week vol bijpraten bier drinken en etentjes moest ik weer terug naar huis voor stage.
Ook thuis gewoon taartjes bakken en voeren aan grote neef Luc
Stage
Afgelopen maandag begon ik bij 'Carette' een bekend theehuis/patissier met nu nog 2 vestigingen in Parijs.
Om 7 uur S ochtends beginnen, dat is toch even pijnlijk vroeg opstaan!
Gelukkig is het niet te ver weg, place de Trocadero is bij de Eiffeltoren aan de overkant van de Seine.
Elke ochtend moet ik natuurlijk even een selfie maken als ik voor de Eiffeltoren langs rij ;-)
Het is een grote patissier met ongeveer 10 patissiers in de ondergrondse keuken op deze locatie. Op de andere locatie, waar ijs en koekjes worden gemaakt, werken nog meer mensen.
Dagelijks worden er honderden croissants, pain au chocolat en chausson au pommes gemaakt.
De viennoiserie is erg goed, ook het brood dat wij voor de restaurant keuken maken is erg lekker.
Daarnaast natuurlijk de duizenden macarons die wekelijks verkocht worden en alle taartjes, grote taarten en quiches.
Al met al een heel bedrijf dus! Over 2 maanden gaan ze de keuken verhuizen naar een grotere locatie buiten de stad om de vraag bij te kunnen houden.
Alles gaat natuurlijk in het Frans, wat super goed is voor mijn spreekvaardigheid. De laatste 3 maanden heb ik vooral Engels gesproken en Frans alleen buiten de school of met een enkele klasgenoot of leraar. Afgelopen week heb ik dus alleen maar Frans gesproken, wat zeker een sprong in het diepe was want deze jongens ( hoe jong het team ook is ) spreken nauwelijks Engels.
Na de eerste week echt helemaal gesloopt dus dit weekend alleen maar relaxen langs de seine!
Fijn weekend allemaal!

Reacties

Reacties

tom

Klinkt goed jongen. Geniet maar goed van een weekendje rust en hopen op een leuke nieuwe huisgenoot ;)

marjanne en martin

Hoi Erik!
wat leuk om te lezen. Je hebt een gezellige schrijfstijl! Benieuwd naar je verdere avonturen.
en ehh, hoe smaakt zo' n door jou gemaakt taartje eigenlijk?

richard

Naast hard werken heb je een wel heeeeel gezellige tijd zo te zien/lezen. Succes met de stage!

Myrthe

Het was echt een grote verassing ja!
Opeens een Motorman bij de poort achter :)
Zo fijn dat je er was Eer! Leuk dat we elkaar zo vaak gezien hebben. Leuk om te zien al de foto's met je oud-klasgenoten hoor. Je bent behoorlijk sociaal zeg!
Morgen weer aan de bak Eer,veel succes!
Ben heel trots op je,broer
Liefs Myrthe,Rob en neef Luc ;)

Peter

Mooi verhaal Eer je schrijfstijl maakt het alweer tot een
Prettig te lezen verslag van je Avontuur Parijs.
Door jouw opleiding in Parijs heb ik deze mooie stad beter
Leren kennen en een ritje Parijs hoort er inmiddels gewoon bij. Je eerste week zit er op de tweede komt er aan.
Succes morgen en als er gelegenheid is kom ik snel even bijpraten en gebak onderzoek doen.
Eer tot gauw????

Peter

De vraagtekens zijn ongewenst geplaatst
Ik kom gauw weer dat is geen vraag

Christine

Je klinkt al lekker internationaal. Vrienden uit Singapore! Ongelofelijk mooi om te zien allemaal. Ben net zo trots als Peter! Je certificaat binnen, mooi man. Als je ze daar nou lekker bruin blijft bakken, willen ze je misschien wel houden! Zet hem op! En droom je al in het Frans? Als ik de kans krijg kom ik met Peter weer mee om je taartjes te proeven. Dus blijf waar je bent, we komen naar je toe????. Wel een nare plek zeg voor een stage; onder de eiffeltoren. Bijkomen van een week hard werken aan de Seine. Je zal het maar moeten doen! Succes!

Helma

Wat leuk te lezen dat het zo goed met je gaat. Nog steeds veel bewondering dat je je hart hebt gevolgd en het roer omgedraaid. Het is je gegund,groetjes Helma .

Max

Mooi tentje hoor!
veel succes de komende weken

Erik

Ja jullie zien wel dat ik het heel zwaar heb hier!
Nee niet echt, ik werk hard maar de omstandigheden verzachten een hele hoop :-)

Bedankt voor alle reacties!

Gerry Muilkens

Hoi Erik,
Leuk weer eens een mooi verslag te lezen van je Parijse avontuur. Tof je certificaat al binnen, proficiat.
Zo te lezen heb je er nog steeds plezier in en heb je echt passie voor het vak, chapeau.
Wens je veel succes de komende tijd.
Groet, liefs Gerry.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!